Prissætning er et af de emner, jeg er stødt på meget, meget ofte. Og det er også et område, hvor der er meget forskellige meninger.
Det råd, man oftest får, er at man skal kigge på sin genre og se, hvordan konkurrenterne lægger sig prismæssigt, og så følge trop. Og man skal også være opmærksom på, at selvudgiveres priser ligger lavere end etablerede navnes. Og det giver jo rigtig god mening.
Men kommer man fra det danske marked, så får man et chok første gang man kigger bestsellerlisten igennem og ser hvor lavt bøgerne er prissat – det er jo helt vanvittigt.
I Horror Suspense-kategorien ligger de fleste bøger f.eks. fra 0.99 til 5.99 dollars, hvis der er tale om mindre udgivere. Store navne som Stephen King og Dean Koontz kan godt tillade sig at tage 9.99 og derover, men resten ligger på maks. 5.99.
Og selv denne høje pris på 5.99 dollars er jo meget mindre end hvad du ville tage for en ebog på det danske marked, ikke sandt?
Det var nok her, da jeg undersøgte priser, at det gik op for mig lige præcis hvor anderledes bogmarkedet er på Amazon. Der er vildt mange bøger til salg, vildt mange spøjse undergenrer, og vildt mange læsere. Der er noget for enhver smag, og det gælder så om at finde stedet, hvor lige præcis din bog passer ind.
Find den pris, der passer bedst til din bog
Det bedste råd vedr. prissætning er at teste det. Prøv f.eks. at sætte din pris på det samme som dine umiddelbare konkurrenter og se, hvordan salget går. Herfra kan du så enten sætte prisen ned eller op og se om du så sælger flere eller færre bøger. Måske er det bedst for din bog at have en lav pris og flere salg – eller måske er det bedst for dig at have lidt højere pris (og højere royalty) men færre salg. Spørgsmålet er hvor du skal sætte prisen for at tjene flest penge i sidste ende.
Husk at lave et skema e.l., så du beholder overblikket. Her kan du f.eks. notere hvor mange salg pr. 100 klik du fik med pris X og hvor mange salg pr. 100 klik du fik med prix Y. På den måde kan du sammenligne din konverteringsrate og se hvor det er mest profitabelt for dig at lægge din pris.
Højere pris-teorien
En enkelt forfatter har faktisk også anbefalet mig at hæve prisen relativt meget. Det virkede bedst for ham. Han satte sin pris til 3.99 så hævede han den én dollar ad gangen imens han holdt øje med sin konverteringsrate. Først da han nåede 7.99 faldt hans konverteringsrate med 10%. Hans teori var, at en højere pris viste, at bogen var af høj kvalitet. Dertil kommer, at læsere med Kindle Unlimited (der jo kan downloade bøger ‘gratis’) også føler, at de sparer meget, når de gratis kan downloade en bog til 6.99 i stedet for en bog til 1.99. Og disse læsninger på Kindle Unlimited giver dig jo også royalties, så det kan godt være, at det er en god løsning.
Igen – test! Det gør jeg i hvert fald.