Idéer til samarbejde forfattere imellem

Fordele ved samarbejde forfattere imellem

Siden vi for nu to år siden oversatte min mands bøger til engelsk og begyndte at sælge på det udenlandske marked, har jeg – som en naturlig følge heraf – også involveret mig mere og mere i det amerikanske ‘forfatter-community. For det er mig, der står for det praktiske og al marketing, imens min mand skriver. I denne forbindelse har jeg fået adgang til en helt ny verden, hvor jeg lærer af andre forfattere/selvudgivere, jeg sparrer med dem og jeg indgår i fælles marketing-tiltag med andre forfattere. Det har været utrolig givende på mange punkter. Ffaktisk så meget, at ‘forfatter-samarbejde’ er en stor del af min strategi fremover.

I denne artikel vil jeg komme lidt ind på den type samarbejder jeg ser rigtig meget samt give nogle eksempler på, hvordan min mand (forfatteren) og jeg (forlaget) har set nogle helt målbare resultater af disse samarbejder.

Forfattersamarbejde i Danmark

Da jeg begyndte at involvere mig i de amerikanske Facebook-grupper for forfattere/selvudgivere – og måske især da jeg var på international konference for selvudgivere i Madrid – blev jeg simpelthen blæst helt bagover over den store hjælpsomhed, vi blev mødt af. Der er i de kredse en helt særlig stemning, hvor man gerne hjælper hinanden, deler sine succeser og taler rigtig meget sammen. 

Og det giver jo helt mening.

Hvis man som forfatter udgiver måske én eller to bøger om året, så er det jo langt fra nok til dine læsere. Så du ved, at din læsergruppe også læser mange andre bøger indimellem dine udgivelser (mange læsere i de amerikanske Facebookgrupper læser 2-3 bøger om ugen!). Så hvorfor ikke se de andre forfattere i din genre som kolleger i stedet for konkurrenter? Det er denne attitude, der gennemsyrer de fællesskaber, jeg er blevet en del af, og jeg elsker det! Her læser vi hinandens bøger, skriver anmeldelser i grupper, sparrer omkring marketing og løfter hinanden op, når vi kan.

Jeg tror måske, at vi danskere er af en lidt anden støbning og har en tendens til at holde vores kort lidt tættere på kroppen. Og jeg synes, at det er ærgerligt, for der er så meget at hente ved at dele lidt mere ud af sin viden og tid og indgå i denne type samarbejder og fællesskaber.

Her er et par eksempler på den type samarbejder, som jeg ser rigtig meget af:

  • Et par forfatter-kolleger i samme genre skriver forord eller anmeldelser til en bog, allerede inden den er udkommet
  • Man deler andres nye udgivelser eller tilbud i sit eget forfatter-nyhedsbrev
  • Ligeledes kan man dele andres udgivelser/tilbud – eller Facebookopslag – på sin egen Facebookside. Eller andre sociale medier selvfølgelig
  • Man kan sparre vedr. marketing, anbefale bøger, kurser m.v.
  • Man kan samarbejde om at lave fælles konkurrencer/giveaways, hvor alle får noget ud af det
  • Man kan kommentere på sine forfatterkollegers bøger (som man har læst), når de nævnes. 

Et par eksempler fra udlandet, som jeg selv har oplevet

Som altid er det nemmest at gå i dybden med noget, når man har nogle eksempler. Derfor vil jeg her fortælle om et par af de ting, jeg selv har oplevet i de amerikanske kredse.

  • En anden horror-forfatter sendte mig en mail og spurgte, hvem der havde lavet cover-grafikken til én af min mands bøger, fordi hun ønskede et enkelt billede i samme stil. Eftersom min mand selv laver sin grafik, tilbød han at lave det ønskede billede til hende. Det blev hun meget glad for, vi har skrevet en del frem og tilbage, og da min mands nyeste roman udkom, var denne forfatterkollega én af de første til at læse den, og hun anbefalede den vidt og bredt.
  • Nogle gange kan et kort møde føre til et utrolig tæt samarbejde. Min mand og jeg mødte kort denne horror-forfatter på konferencen i Madrid, men vi nåede kun at tale kort, da konferencen var ved at slutte. Men han tilbød at vi kunne lave et ‘newsletter-swap’, hvor vi hver især linker til den andens bog i vores nyhedsbreve. Dette på trods af, at vi på daværende tidspunkt kun havde 30 abonnenter :-). Det førte til en længerevarende mailkorrespondance efterfølgende, masser af sparring omkring forskellig markedsføring og en værdifuld indsigt i denne forfatters strategier. Da vi i forbindelse med en ny udgivelse gerne ville samle et ‘ARC Team’ (et hold af læsere, der læser bogen inden udgivelse og er klar til at poste en anmeldelse), tilbød han at spørge sit eget Arc Team, om der var nogen deriblandt, der havde lyst til at læse min mands bog. Det gav os ca. 50 Arc Readers og var en uvurderlig hjælp til denne boglancering. Dette samarbejde kører stadig, og heldigvis har jeg den anden vej rundt kunnet dele viden om Facebook-annoncering og andre forretningsmæssige tiltag.
  • Jeg har flere gange svaret på spørgsmål om Facebook-annoncering i diverse grupper, og da en kollega havde brug for hjælp, tilbød jeg at hjælpe ham. Jeg brugte lidt tid på at guide ham igennem opsætningen og jeg hjalp ham med at tyde sine data og at optimere sine annoncer. Til gengæld (uden at jeg har bedt ham om det) kommenterer han altid, at han er fuldstændig enig, hver gang en af min mands bøger bliver anbefalet. Denne type kommentarer er guld værd i de Facebookgrupper, hvor dine læsere befinder sig, og vi er dybt taknemmelige for enhver kommentar.
  • Jeg har sammen med en gruppe på ca. 10 andre horror-forfattere startet en fælles Tiktok-konto. Idéen er, at vi hver poster en video om ugen og så vokser vores fælles horror-konto, men hvor vi deler arbejdsbyrden. Og efterhånden som kontoen får flere følgere, øges antallet af visninger på vores videoer, der gerne må promovere egne bøger (gratis marketing).
  • Her i oktober måned har vi deltaget i en fælles stor giveaway, hvor 31 forfattere hver især donerede én bog (én bog pr. dag). Vi har så alle delt denne giveaway i vores nyhedsbreve og på vores sociale medier, hvilket har givet mange tilmeldte. Og de emailadresser, der tilmeldte sig at vinde lige præcis din bog, får du en liste over, så du kan tilføje dem til din nyhedsbrevsliste. Det har været en stor succes, og vi har virkelig fået udvidet vores nyhedsbrevsabonnenter ved hjælp af denne fælles giveaway. Det er i hvert fald ikke sidste gang, at vi vil deltage i en sådan. Det kostede kun selve bogen og så har det givet massiv eksponering.
Eksempel på fælles grafik til den store giveaway

Det har virkelig været en øjenåbner at være aktivt deltagende i nogle af disse grupper og tiltag og jeg har derigennem mødt nogle virkelig dygtige og søde mennesker. Og så elsker jeg selv at dele ud af den viden, jeg igennem årene har fået, og kan jeg på 5 minutter hjælpe med noget, som en kollega forgæves har brugt timevis på, jamen så gør jeg gerne det. 

Hvordan kan man finde forfattere at samarbejde med?

Amerikanere er nok generelt lidt mere fremme i skoene, end vi danskere er :-). Jeg har adskillige gange fået en mail eller en messenger-besked med en hilsen eller en venlig forespørgsel. Og jeg har da også selv skrevet til en amerikansk forfatter, at jeg nød hans nyeste bog og håbede, at vi på et tidspunkt ville få en chance for at samarbejde. 

Og det skal man bare gøre, efter min mening. Det værste, der kan ske, er en blank afvisning, men de fleste forfattere er jo søde mennesker, der blot vil tage din henvendelse som noget positivt.

Facebookgrupper i din genre eller mere generelle skrivegrupper er også et godt sted at finde ligesindede. Udgiver du i udlandet er der rigtig mange forskellige – udgiver du i Danmark, er der færre.

Og så har vi jo på Bogbrancheguiden.dk (som jeg er medstifter af) jo også lavet mulighed for at man via en kontaktformular kan skrive direkte til forfattere i forfatteroversigten.

Det giver nok sig selv, men jeg vil gerne nævne vigtigheden af, at man kan stå inde for det, man skriver. Jeg ville aldrig selv anbefale en bog af dårlig kvalitet, og jeg ville heller aldrig forvente, at en forfatterkollega ville anbefale min mands bog, hvis vedkommende ikke brød sig om den. Så der skal selvfølgelig være plads til dette scenarie.

Men jeg håber, at mine eksempler her i denne artikel giver nogle idéer til et fremtidigt samarbejde. Det er i hvert fald en kærlig opfordring til at danne samarbejder på kryds og tværs – for jeg har set mange eksempler på, at det gavner alle parter, men endnu ingen eksempler på, at nogen har taget skade af det. 

En kommentar til “Idéer til samarbejde forfattere imellem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *