Lidt om kvinden bag Amazonkrigeren

Om kvinden bag Amazonkrigeren

Og hvem er hun så, hende Sarah, der interesserer sig vildt for at sælge bøger på Amazon og som tilmed har kaldt sin blog ‘Amazonkrigeren’ (et lidt arrogant navn), spørger du måske?

Jo, nu skal du høre …

Hvorfor siden hedder ‘Amazonkrigeren’

Jeg valgte at kalde siden for ‘Amazonkrigeren’ fordi jeg syntes, at det var sjovt. Selvfølgelig er det en reference til amazone-krigere, og så var det jo bare et sjovt ordspil. Og faktisk er det mere ydmygt end arrogant ment, for at sælge bøger på Amazon er en kæmpestor opgave, og noget, jeg ‘kæmper’ med hver eneste dag.

Jeg vil aldrig påstå, at jeg er ekspert på området, men jeg lærer nye ting hele tiden, og jeg bliver løbende bedre til at udnytte platformens styrker og svagheder, og det vil jeg gerne dele et sted, hvor andre danskere også kan få gavn af mine erfaringer.

Min baggrund

Jeg er ikke forfatter. Lad os lige slå det fast med det samme. Så hvis du støder på korrekturfejl her på siden (det gør du helt sikkert!), så bær lige over med mig, ik’?

Jeg arbejder med websites og marketing, og så er jeg også blevet kastet ud i forlagsarbejde i forbindelse med min mands forfatterkarriere.

Yes, det er nemlig min bedre halvdel, der er forfatter.

Og vi har den udmærkede fordeling, at han skriver de gode bøger, og så sørger jeg for, at de kommer på markedet.

I oktober 2021 udkom således ‘Udhængt’ via forlaget HumbleBooks. Den blev fint modtaget på det danske marked, fik positive anmeldelser og en fin lektørudtalelse, men som du måske ved, så er det lidt op-ad-bakke at være et lille forlag i dagens Danmark. Hvis man ikke har et stort forlag i ryggen (og deres netværk og markedsføringskroner) er det svært at blive anmeldt eller få synlighed i de større danske medier. (Per udgav i øvrigt sin debutroman på et traditionelt forlag, men af grunde, jeg ikke vil komme ind på her, besluttede han, at han fremover ikke ville afgive sine rettigheder, hvorfor vi stiftede vores eget forlag.)

Anyway, så nåede vi til et punkt, hvor vi ikke rigtig kunne gøre mere på det danske marked.

Men eftersom Per skriver thrillers og ofte er blevet sammenlignet med Stephen King, vidste vi, at der ville være et stort marked i udlandet. Spørgsmålet var bare hvordan man når dette marked.

Og her kommer Amazon ind i billedet.

Research, research og mere research

Vi lavede en masse research, fik bogen oversat og korrekturlæst på engelsk, og så udgav vi den engelske version via Amazon KDP. Det er Amazon’s selvudgiverplatform, hvor man nemt kan uploade sit cover og sin epub-fil, og så kan man sælge sin ebog derigennem. På samme måde kan man også udgive sin bog som paperback ‘on demand’, således at den kun bliver trykt (af Amazon selv), når der er nogen, der bestiller den.

Det er nemt at få sin bog på Amazon, men derefter kommer så den svære del. For ligesom det er tilfældet med alt andet, sælger en bog ikke sig selv. Der skal drives trafik hen til bogsiden for at skabe salg …

Så her begyndte den egentlige udfordring – nemlig at finde ud af hvordan man arbejder sammen med Amazons algoritme (i stedet for imod den), og hvilke værktøjer, man kan bruge for at skaffe denne trafik, der giver salg.

Det har ført til utallige aftener, hvor jeg har læst bøger og artikler og set videoer om alt lige fra Amazons opstart til Kindle Unlimited royalties til Bookbub Featured Deals. Jeg har læst en masse cases og jeg har suget til mig af erfaring fra (amerikanske) Facebook-grupper, hvor medlemmerne deler ud af deres strategier og resultater. Altsammen med det formål at sælge min mands bøger på Amazon.

Som du nok kan læse, tager jeg ikke let på det.

Per arbejder som forfatter på fuld tid og arbejder allerede på 2’eren til thrilleren, der udkom i oktober. Så med tiden vil der være en hel række bøger, og selvfølgelig skal de ud, hvor der er flest læsere – og efter at have kørt nogle kampagner på Amazon, er jeg slet ikke i tvivl om, at det er der, hans læsere findes.

Så det her er kun begyndelsen for mig. Nu har jeg grundlaget på plads, og nu skal jeg arbejde videre med at teste hvilke markedsføringsmetoder, der virker bedst for bøgerne og genren, og så skal jeg optimere og have fastlagt nogle helt klare strategier, så jeg kan udnytte Amazons platform bedst muligt.

Og det bringer mig tilbage til formålet med denne side.

Jeg har i forbindelse med min research fundet nogle virkelig gode blogs, bøger og meget andet på engelsk, men jeg har ikke fundet nogen dansk platform, der er dedikeret til vidensdeling omkring Amazon. Så imens jeg har al denne info i frisk erindring, vil jeg sørge for at skrive det ned i artikler her på bloggen, så andre danske forfattere/forlag, der skal i gang med Amazon, forhåbentlig kan få et lidt bedre overblik fra starten.

Jeg håber, at I vil tage godt imod det :-).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *