Hvis du kender lidt til brugen af promo-sites til salg af bøger, så har du helt sikkert også hørt om den eftertragtede ‘Bookbub Featured Deal’.
Når man bruger promo-sites, så går det kort sagt ud på, at du betaler et beløb for at komme med i et stort nyhedsbrev ud til en masse læsere i en periode, hvor man har nedsat sin bog til 99 cents eller deromkring. Vil du gerne vide mere om promo-sites har jeg skrevet en artikel om emnet her.
De fleste promo-sites kan man relativt nemt få sin bog med i, hvis blot man betaler.
Undtagen når det kommer til Bookbub.
Den eftertragtede Bookbub Featured Deal
Det er en platform, der er kæmpestor i USA, og antallet er tilmeldte på deres nyhedsbrev er fantastisk stort. Men det er svært at komme med i.
De kigger manuelt på alle ansøgninger og langt de fleste bliver afvist. De har et kraftigt kvalitetstjek og udvælger kun dem, deres læsere helst vil have (siger de). I forskellige Facebook-grupper har jeg hørt om folk, der har ansøgt i årevis stadig uden held.
Og jeg blev da også afvist et par gange, da jeg ansøgte om at få Strung med.
Men her for et par måneder siden lykkedes det mig faktisk at få den med i horror-kategorien, og jeg var meget spændt på, hvad resultatet ville være.
Det kostede 359 dollars at komme med, så det er også relativt mange penge, og jeg var nervøs for, om promotionen ville kunne tjene sig selv hjem. For vi havde i perioden nedsat den første i trilogien (den, der var i promo-nyhedsbrevet) til 99 cents, anden bog havde sin normalpris på 4.95 cents og den tredje var på pre-sale men ikke udkommet endnu.
Så der skulle alligevel sælges mange e-bøger for at det gik lige op.
Det var den 18. august vi var med, og tredje bog udkom den 1. september. Så timingen var fin, og vi håbede på, at en masse ville købe 1’eren billigt og så bagefter købe 2’eren og 3’eren.
Resultatet af promoveringen i Bookbub
Da det endelig blev den 18. august, var det simpelthen så sjovt at følge med i tallene.
Hver gang jeg opdaterede min statistik havde vi solgt 20, 30 eller 50 bøger mere. Det endte med, at er på selve dagen blev solgt 476 e-bøger. Og dagen efter blev der solgt 83 e-bøger. Og et par håndfulde af disse var faktisk 2’eren og 3’eren (på pre-sale), så der har helt sikkert været nogen, der har købt 1’eren på tilbud men med det samme nuppet de andre to også. Det kom lidt bag på mig.
På blot disse to dage indtjente vi i alt 955 dollars i royalties.
Hvis man fratrækker prisen på 359 dollars tjente vi altså 596 dollars.
Og det var blot salgene. Bøgerne er i Kindle Unlimited, så der er også mange, der har downloadet dem herigennem, og vi har set, at vi har haft et højt antal sidelæsninger via KU lige siden.
Det er dog svært at sætte tal på hvor meget der kommer fra Bookbub’en og hvor meget der kommer fra andre markedsføringstiltag, men det er ikke et ubetydeligt antal.
Som prikken over i’et nåede bogen op og blev nummer 1 i kategorien for Post-apocalyptisk Fiction i USA. Det var hans første oficielle Bestseller-stempel, så det var fedt.
Fordelene ved en høj ranking
Det gode ved, at en bog kommer højt op i rankingen er dog ikke kun ego-boostet :-).
Når en bog er ranket højt, er der meget større chance for, at Amazon viser den til de besøgende på sitet. For hvis den klarer sig godt, mener algoritmen at andre nok også vil finde den interessant.
Så det er en forstærkende kraft, hvor høj ranking giver endnu flere salg.
Og når man har haft nogle dage med utrolig meget salg (via en promo), så bliver bogen tit ‘hængende’ højt i ranking i en måneds tid, før den så stille og roligt falder ned til den plads, den havde før, svarende til det salg, der normalt er.
Så det var helt sikkert også noget, vi nød godt af, men som jeg ikke kan sætte nogen præcise salgstal på.
Så lad dette være en opfordring til at afprøve Bookbub, hvis du normalt har gode erfaringer med andre promo-sites. Vi er i Kindle Select, så vi kørte en ‘Countdown Deal’ for at få 70% royalties af den nedsatte pris. Gør man det ikke på denne måde (blot nedsætter prisen), er royalties lavere på prisen. Men det er en helt anden sag.