Sådan fungerer Amazons algoritme og de forskellige ranglister

Sådan fungerer Amazons algoritme og de forskellige ranglister

Først og fremmest vil jeg starte med at anbefale bogen ‘Amazon Unleashed’ af David Gaughran (kan købes på Amazon, selvfølgelig …).

Den giver et fantastisk godt indblik i, hvordan Amazon er skruet sammen og hvorfor algoritmerne arbejder som den gør.

Og så giver den nogle virkelig gode tips til at arbejde med algoritmerne i stedet for mod dem for at skabe de bedste resultater for den bog, man er i gang med at markedsføre.

Og hvorfor er det, at den der rangliste er så vigtig?

Det er den fordi, at hvis du når højt op på ranglisten, så ser algoritmen, at det er en god bog (som folk kan lide at købe), og så begynder den – helt af sig selv – at vise bogen til læsere, som surfer rundt i Kindle Store. Du ved, via de der karruseller, hvor Amazon anbefaler andre bøger. Og det bliver jo først rigtig sjovt, hvis Amazon faktisk af sig selv promoverer din bog til læserne, uden at du behøver at betale for annoncer. Så derfor er det altid en god idé at have ranglisten for øje, når man laver promoveringsarbejde.

Som nævnt, fortæller David Gaughran nogle virkelig interessante ting i sin bog. De mest brugbare oplysninger, som jeg fik ud af læse bogen, må være følgende:

Ranglisten påvirkes kun af salg

I starten troede jeg, at ranglisten både så på hvor mange salg en bog har samt hvor mange anmeldelser. Men det gør den ikke.

Den påvirkes udelukkende af antal salg og downloads. Et download via Kindle Unlimited tæller nemlig lige så meget som et betalt salg af e-bogen.

Ranglisten ændres ca. hver time, og hvis man holder godt øje med den, kan man også se, hvordan man nogle gange stiger meget, uden at der er registreret nogen salg – og så ved man, at der er én eller flere, der har downloadet bogen via Kindle Unlimited.

Men man kan godt blive lidt skør af at se på den rangliste, for man kan hurtigt ryge op, men man kan sørme også hurtigt ryge ned igen, hvis ikke man fortsætter med at have stabile salg.

Bestseller-listerne for hver kategori og underkategori tager udgangspunkt i den overordnede rangliste, og så tager den simpelthen bare de bedst rangerede i nævnte kategori. Så igen – her betyder anmeldelser og andre ting ikke noget for dine muligheder for at komme til tops i bestsellerlisten. (De betyder dog noget for din konverteringsrate, for købere kan godt lide mange positive anmeldelser og en lækker salgsside. Men nu er vi ovre i et andet emne.)

Algoritmen kan godt lide 5 dages stabilt salg

Hvis du har undersøgt forskellige strategier for at få din bog højt op i ranglisten eller for at få en god lancering, hvor bogen straks kommer højt op, så har du med sikkerhed set, at det er populært at planlægge en 5-dages periode med forskellige tiltag og promoveringer.

Det skyldes, at algoritmen godt kan lide, at man har et højt salg i 5 dage i stræk (gerne med en lille stigning til sidst). Så ser algoritmen positivt på bogen og lader den være højt oppe i ranglisterne længere end hvis du kun havde et megahøjt salg en enkelt dag. Så ryger bogen hurtigere ned igen.

Så der har du forklaringen på, at der ofte planlægges 5-dages-strategier ved lancering af nye bøger eller ved promoveringer af ældre bøger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *